Arpao - це програма, призначена для вирішення геодезичних задач. Вона дає можливість порахувати координати пікетів із тахеометричного знімання, а також провести розрахунки різного роду задач: кутової засічки, лінійної засічки, побудові геометричних примітивів (коло, паралельні прямі...), та ін. Крім того, можна викреслити примітивний план та вивести його на друк.
В інтернетах про неї нічого не знайшов. Написана вона квебекським активістом геодезичної справи десь напевно в 90-х роках. Програма скомпільована під конкретне залізо, навіть принтер "зашитий" всередину. Запускається в DOS. Назвати її програмою "із дружнім інтерфейсом" якось рука не піднімається. Маніпуляції мишкою не підтримуються. Але для свого часу вона була на висоті і дозволяла автоматизувати рутинні геодезичні операції при камеральній обробці даних. Начальник все ще продовжує її використовувати, по старій звичці. Мене також намагається до неї приучити. Наскільки мені відомо, в Квебеку, тим більше в Канаді, нею майже ніхто не користується. Оскільки технічної документації, окрім декількох сторінок, які я тут опублікую, немає, то всі знання я отримую безпосередньо від директора. Через його плутано-імпульсивну манеру комунікації та через непрозорість самої програми, я оволодів тільки деякими основними функціями.
Робити скрін-шоти я так і не зміг, тому всі малюнки представлені тут я фотографував своїм телефоном прямо з монітора комп'ютера. Ось так виглядає робоче середовище програми:
При запуску програми в лівій нижній стороні з'явиться меню з командами:
Це саме меню можна також викликати із головного роочого меню програми командою Fichiers. З того що я знаю, ці команди дають можливість створити новий файл (Nouveau fichier), відкрити існуючий файл (Charge), зберегти файл або зберегти його під іншим іменем (Sauve), експортувати та імпортувати координати точок з/в файл *.ask (eXporte ageo та Importe ageo). До речі, в програмі не реалізовано функцію Undo (відміна попередньої дії), тому якщо ви щось зробили, то ви це зробили. Відмінити неможливо. Потрібно тільки виконати якусь команду, результат якої поверне дані до попереднього стану.
Ось основне робоче меню програми, яке знаходиться справа:
Найчастіше використовую дві групи команд: Calculs та Objets. Перша об'єднує команди для обчислення координат точок та отримання деякої інформації про об'єкти. Власне сама команда Calculs нічого не робить, вона тільки відкриває згрупований список можливих операцій, які викликаються вказаною комбінацією кнопок клавіатури.
Щоб викликати якусь команду, потрібно вийти з цього екрану, натиснувши кнопку Escape, та натиснути відповідну комбінацію, наприклад CTRL+F1 (для вводу координат точки з клавіатури). Перехід на наступні поля відбувається після натискання кнопки Enter, для виходу натискаємо Escape (як і для всіх інших діалогових вікон, тому надалі ця інформація буде опускатись):
На наступних малюнках пояснюється геометричний зміст деяких команд:
Щоб виконати ці команди, необов'язково нажимати Calculs. Можна їх викликати, перебуваючи в головному вікні. Вгорі головного вікна програми будуть з'являтися відповідні діалогові вікна, куди потрібно вносити необхідні дані.
F3 (Ligne) - створює точку (Pt visé) за вказаним азимутом (Azimuth) та відстанню (Distance) від базової точки (Pt inst). Кут вказується в форматі градуси.ххсс.
Подібною є команда F1 (Localisation):
Результатом роботи цих команд на екрані будуть точкові об'єкти.
Як я вже говорив, за допомогою миші ми не можемо взаємодіяти з цими точками, а тільки шляхом виклику певних команд (з групи Calculs), вказуючи як вхідні дані номери цих точок.
Група команд меню
Objets дозволяє викреслити графічні об'єкти, базуючись на раніше порахованих координатах точок із допомогою команд меню Calculs. Ось діалог команди
Objets:
Значення колонок:
No - порядковий номер об'єкту;
CAT - номер категорії об'єкту, який визначає геометрію та спосіб побудови об'єкту
(пряма, коло, ...);
CCH - шар об'єкту
(couche);
srt - тип лінії;
lar - товщина лінії (largeur);
sty - стиль лінії: суцільна, пунктир, крапкова, .... (style);
stf - стиль штриховки;
N - кількість (потрібна для деяких категорій об'єктів);
Rayon - радіус (потрібен для дуг та кіл);
Points - потрібно задати номери існуючих точок, які будуть брати участь в побудові об'єкту. Перехід на наступний номер відбувається через Enter. Щоб закінчити об'єкт потрібно в якості номеру точки задати 0 і натиснути Enter. Максимальна кількість точок об'єкту
складає 12. Якщо курсор доходить до останньої позиції, то програма автоматично переходить на наступний рядок і створює новий об'єкт, збільшуючи його порядковий номер на одиницю.
Наступні малюнки показують можливі значення колонок:
Номери, що в таблицях вказані у верхніх лівих кутиках, типу 1..9, чи 140..149, і т.п., задають номер категорії
CAT.
Після побудови графічних об'єктів, на екрані ми можемо побачити їх зображення:
Це був поверхневий огляд програми ARPAO, розбирати детальніше її можливості немає великого сенсу, оскільки, можливо, наша контора єдина, хто з нею все ще працює. На останок, ще дві сторінки документації, щоб не пропали безслідно:
Може ваш бос її і написав? Можливо це його дипломна робота в університеті чи коледжі?
ВідповістиВидалитияк він мені розказував, це його знайомий написав. Одну копію програми віддав йому. В Монреалі можливо ще один-двоє старожилів працюють з нею. Але зараз більшість людей працює в АвтоКаді та його різних додатках.
Видалити